Pagina: [Precedentã] - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - [Urmãtoare]


(urmare din pagina 18)

Ceva-ceva s-a mai pãstrat prin Bucovina, Maramures. Mai e si chestie de modã, mode, împrumuturi de la diverse natii, reluãri, inventii inspirate sau nu. Ce-si permitea un patrician din vechiul Pompei: vile luxoase, somptuos împodobite cu fresce orbitor de frumoase, mozaicuri superbe, scumpe, ce gust, ce rafinament, ce epocã! Sau Venetia lui Tizian si Veronesse, ce urbe, ce arhitecturã, ce piatã San Marco, ce podoabe, ce obiecte, ce haine, ce catifeluri, ce design vestimentar, ce artã, ce mecena, ce artisti. În comparatie cu toate astea noi ne scãldãm în prost-gust, în kitsch. La noi, cei îmbogãtiti peste noapte (parveniti), lipsiti de cea mai elementarã culturã, nu numai artisticã, îsi construiesc si decoreazã hardughiile cu tot ce-i mai detestabil. Problema într-un sens ar fi mai simplã... sigur, au existat tot timpul artisti, artizani, arhitecti. Unii mai buni, altii mai prosti. Când cineva, persoanã fizicã bogatã, primãrie, institutie, minister, doreste sã comande executarea unei lucrãri, obiect decorativ sã zicem uzual, o bancã pe care stai în piatã, o statuie, piatã publicã, un tablou, o frescã, apoi dã comanda artistului bun, nu prostului. Chestia cu „Lasã cã mã pricep si eu sau unul le face pe toate” la noi a lucrat si lucreazã continuu. Pile, relatii, prieteni etc. Si încã ceva: ar trebui sã fie obligatorii în scoli, de la grãdinitã chiar, orele de educatie artisticã, esteticã, plasticã. Sã-i obisnuim cu frumosul pe copii, de mici.
Privesc uneori vitrinele magazinelor si ce vãd? Bibelouri ordinare, produse de serie ieftine, grotesti, imitatii submediocre, chinezãrii ciudate, icoane, basoreliefuri cu teme religioase deplorabile, provenite, culmea, tocmai din Italia lui Michelangelo si Tintoretto. E adevãrat cã uneori gãsesti ceva bun în galeriile U.A.P., dar si acolo lângã ceva bun troneazã des prostul-gust.
Kitsch-ul se gãseste peste tot si în Occident. Dar la noi este atât de barbar cã-ti strepezeste sufletul. Ce putem face noi sã-l combatem? Mi-e teamã cã nu prea mult, pentru cã aceastã chestiune ne depãseste. Cred cã tine de o politicã nationalã (guvernamentalã?) care la noi în sensul ãsta lipseste. Ar trebui sã fim educati sã nu mai privim la televizor emisiuni idioate cu prezentatori lãlâi si prosti, cu stiri de doi bani, emisiuni cu moderatori si moderatoare cretine, tembele, cu parlamentari gângavi si netoti, sã nu-i auzim ce scot pe gurã. Sau poate ar trebui sã începem cu educatia esteticã igienizantã de mult mai de jos. Ar trebui sã ne obisnuim sã punem gunoiul menajer în saci de plastic bine legati, cum fac altii prin Occident, sã avem toalete publice curate. Existã toalete ecologice prin oras, dar am vãzut un român fãcând pipi pe ele, nu în ele!...
- Un moralist francez contemporan (André Comte Sponville) afirma cã solidaritatea este mai degrabã o stare de spirit. Cum comentati solidaritatea de breaslã din orasul în care trãiti? Existã un dialog coerent între pictorii de aici?
- Solidaritate partialã, pe grupulete. Dialog foarte, foarte slab. Dar e speranta de mai bine.
- Mã intereseazã dacã ar fi benefic sã existe în acest oras un pictor „ferment” care sã genereze o miscare a acestei arte, sã formeze „o scoalã”. Dvs. aveti un mentor?
- Mã întreb si eu cum ar fi.
- Omul contemporan si-a cam pierdut... timpul si rãbdarea, atât de necesare întâmpinãrii artei. Ce credeti cã ne rezervã viitorul? Lumea se va „imuniza” la artã (picturã) sau se va deschide spre aceste întelesuri?
- Va deveni, din pãcate, mai refractar la artã. As vrea sã mã însel.
- Stiu cã aveti o relatie afectivã cu poezia. Un pictor care simte, scrie, publicã si citeste poezie! Ce reprezintã din perspectiva maturitãtii artistice, azi, poezia pentru dvs.?
- Era pe la începutul anilor ’80, treceam printr-o crizã, nu mai lucram sau ce fãceam nu-mi plãcea deloc. Am lãsat atelierul si m-am apropiat de poezie (lecturi, scris), dar si de prozã (i-am descoperit pe sud-americanii Sabato, Cortazar, Coelho, Marquez si multe alte nume din alte culturi), cunosteam câtiva optzecisti si am descoperit atunci un mare prozator (si poet) pe Vasile Voiculescu, pe care-l recitesc si acum ca si pe Borges, ce prozã, miracol. Citeam si recitesc, cu plãcere, poezia japonezã, haiku. Eram fascinat de literaturã, dar am lãsat totul deoparte, lecturile si m-am apucat de scris. Tremuram de emotie, sincer. Era un pic altceva decât în fata pânzei, teritorii, lumi noi. Si dã-i la scris sute de texte cu rimã si albe. Când i le-am arãtat prietenului meu Matei Visniec nu-i venea sã creadã. I-au plãcut la nebunie. Dar se tot îndoia cã le-as fi scris eu. A zis: bãtrâne, esti tare, poti face bani cu astea (aiurea!); el a fost totdeauna un obsedat de bani, sã devenim bogati etc.
Am debutat cu pseudonimul Sandu Costa, în SLAST-ul lui Alex. Stefãnescu, în Luceafãrul, Amfiteatru, Convorbiri, la Iasi. A fost o perioadã fascinantã din viata mea, magia cuvintelor, pauza dintre ele, forta lor nebãnuitã. Apoi am revenit la pânzele mele formate mari, am gãsit un filon nou, m-am schimbat cu totul. Trebuia oare sã fac ce fãcusem sã ajung aici? Nu stiu. Trebuie sã îndrãznim sã dãm totul, altfel lâncezim. Din pãcate, azi poezie nu se prea mai citeste sau nu atât de mult ca înainte. Eu revin uneori la ea, nu prea des, pentru cã pictura mã acapareazã zilnic. Dumnezeu e un pic cam departe de noi. Când uneori ne apropiem de El, zice: esti prea aproape si nu vreau sã-mi vezi fata. Lãtratul inimii se aude rar departe de trup...