Pagina: [Precedentã] - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - [Urmãtoare]


(urmare din pagina 17)

- Am prieteni care spun cã tablourile dvs. experimenteazã psihologic! Vã presimtiti culorile sau meditati îndelung la alegerea lor? Ce emanã pictura dvs. când, în sfârsit, într-o ramã s-au adãpostit culorile gândite?
- As dori ca pictura mea sã bucure pânã la lacrimi, sã punã întrebãri, sã dea frisoane, sã-i uimeascã si sã-i sperie, sã-i socheze pe contemporani pânã picã lati (uneori asa le trebuie), sã învete o datã cum sã se poarte cu pictorii, sã ne respecte, nu sã ne ignore. Sã ne respecte. Visez culorile, le port în inimã, în sânge.
- Pictorul trebuie sã facã fatã concurentei pe care o provoacã celelalte arte. Ce face el ca sã-l atragã spre picturã pe omul societãtii contemporane, sã-i „vorbeascã” înaintea celorlalte arte?
- Fiecare Artã îsi are iubitorii ei. Cine ascultã muzicã bunã, vede numai filme de calitate acela va sti sã aprecieze o picturã bunã. Cei care ingurgiteazã manele, telenovele vor fi lângã kitsch.
- Consolidarea unei institutii depinde de numãrul de persoane de calitate pe care le are. Considerati cã institutionalizarea acestei bresle este functionabilã? Ce-i lipseste sau ce are în exces? Aveti sugestii în acest sens?
- Pentru unii este bunã, altii se descurcã în afara ei. Îi lipsesc multe, are în exces birocratie. Lipsesc managerii, impresarii de artã. Pânã vor apãrea, fiecare dintre noi trebuie sã le facem pe toate.
- Este arta plasticã recunoscutã, încurajatã, sustinutã în organizarea socialã de azi? Existã obstructionare socialã în desfãsurarea activitãtii unui pictor? Ce reproseazã el societãtii? Se trãieste din picturã?
- Nu îndeajuns de mult, foarte slab sustinutã. Simplu, prozaic, dar dureros pânã la oase: vine iarna si mã gândesc cu groazã cã o sã îndur un frig în atelier, drãcos în toate iernile, pentru cã Termoficarea uitã prea des sã ne furnizeze cãldurã. Nu uitã, în schimb, sã ne încaseze o grãmadã de bani. Trebuie sã apelãm la persoane sus-puse pentru a rezolva aceastã problemã. Din cauza unei societãti ce se lasã mereu fãcutã strâmb, eu, noi supravietuim din picturã.
- Descrieti, pe scurt, colectionarul de tablouri din zilele noastre.
- Colectionarii de tipul Zambaccian s-au dus. Care nu cumpãrau aiurea, prostii, ci lucruri bune, de valoare, cumpãrau din inimã si adormeau cu tâmpla pe ramele tablourilor. Azi unii cumpãrã din snobism ca sã se afle în treabã; au apãrut ceva galerii particulare, dar patronii lor sunt în general niste sarlatani, lipsiti de culturã elementarã. Asa nu.
- Aveti, stiu, o experientã europeanã. Din cãlãtoriile fãcute ce asemãnãri si ce diferente puteti semnala între conditia artistului plastic român si a celui de afarã?
- Lucrãrile mele au ceva experientã internationalã, au fost expuse (alãturi de alti artisti români, strãini) în multe capitale, orase europene si nu numai. Eu am fost la Roma, la Paris, tin legãtura mai mult cu Franta, unde am expus mai mult. Diferentele sunt enorme între noi si cei de acolo, publicul este mai educat, existã posibilitãti financiare mai mari, burse, multe alte facilitãti. Dar chiar nici acolo nu toti o duc pe roze.
- Se înregistreazã o crestere a decorativismului în zilele noastre si un amestec, nu tocmai fericit, al artei cu kitsch-ul. Ce credeti despre toate acestea, sunt ele în dauna artei autentice?
- Asta este o problemã foarte complexã cu „decorativismul” dvs. Atinge foarte multe domenii; tine de un întreg ansamblu larg de decor: industrii întregi de artã decorativã, metal, ceramici, textile, decoratiuni interioare, mural exterior, tine de cum si cu ce ne înconjurãm, cu ce obiecte, cum ne decorãm casa, peretii, piata publicã, cum ar trebui sã schimbãm fata acestor nenorocite de blocuri. Dacã tot am fãcut o piatã publicã în centrul orasului si aratã asa cum aratã (altii nu au nici atât), sã zicem bunutã, musai trebuie sã vopsim la modul profesionist (pictorii dimpreunã cu arhitectii pot conclucra) blocurile care o înconjoarã. Dacã eu as fi la putere, prim-ministru, sã zicem, as începe aceastã operã pe plan national - actiunea blocurile - de dãrâmat nu le putem dãrâma, dar de decorat se poate. Câtiva metri pãtrati cât ar reveni de platã fiecãrui proprietar nu-i mult. Dar, retineti, nu fãrã artistii plastici. Cred cã Primãria noastrã s-a si gândit la asta. Începem cu piata, blocurile-turn, Magazinul Fortuna care aratã ca dracu’. Problema esteticului (esteticii) urban, public si nu numai, tine de gradul de culturã al fiecãrui popor, societãti. La noi, la români, aproape totul frizeazã kitsch-ul la tot pasul. Se construieste aiurea, ne îmbrãcãm alandala si pentru cã nu stim cum s-o facem, dar si pentru cã nu gãsesti cu ce sã te îmbraci bine: toate magazinele sunt pline cu turcisme proaste, rebuturi, imitatii îndoielnice. Ce triste sunt cartierele noastre cu blocuri cenusii, dar ce trist si ce hazliu sã le vezi înconjurate de ultimele tipuri de masini din Occident. Numai tiganii lângã cort, bordei au un Mercedes, „gipan” etc. Din care piranda si puradeii descind desculti si put rãu de tot. Dar cu asta intrãm în altã sferã de manifestãri a omului nou. Cãci s-a reusit în 50 de ani de comunism sã producem un hibrid straniu. Mergeti la tarã, la sate, e dezastru cum se îmbracã tãranul nostru, cum vorbeste, ce consumã. Or, înainte de comunism gospodãria, casa etc. aveau o esteticã bine gânditã, ce se potrivea de minune cu costumul cu care tãranul iesea pe ulitã.

(continuare în pagina 19)