Pagina: [Precedentã] - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - [Urmãtoare]


Gheorghe Dobrică – Introspectia făpturii

Despre Gheorghe Dobrică nu stii din capul locului, ci înveti să stii. La început cu mirare îndârjită, pentru că pictura lui exercită un soi de presiune, o greutate moale si caldă, de care simti nevoia să te îndepărtezi, ca să poti privi mai bine.
Între consacratii urbei, Gheorghe Dobrică îsi tine prestigiul asa cum femeile de la tară îsi tin copiii prin preajmă. Parcă fără să bage de seamă, afisând o seninătate de tablou rustic, desi numai Dumnezeu stie cu câtă înfrigurare sunt urmărite si interpretate fiecare detaliu, fiecare umbră care acoperă soarele.
Născut la Pitesti, în urmă cu 46 de ani, Gheorghe Dobrică si-a asumat încă de la început drama complicată a înaintemergătorului, prins în mrejele unei lumi care nu-i dispusă să renunte cu usurintă la trecutul său de tipare, afecte si efecte artistice. „În lucrările sale de o rafinată si explozivă alcătuire cromatică, în care pânza pare inundată de acele suprafete de culoare ce se «preling» în ritmuri si sonorităti când princiare, când funambulesti, pictorul Gheorghe Dobrică pare să fi găsit «cheia» corespondentelor vizuale pentru «agonia si extazul» unei lumi prinse între fantasmele memoriei sale culturale si premonitiile unui viitor cu prea multe semne de întrebare. În prima clipă, socat de voluptatea acestor tonuri (rosu, albastru, verde si mai ales nuantele oranjului), de virtutile lor aparent decorative, descoperi repede că ele apartin unui cod «iconografic», integrându-se coerent demersului unui artist împătimit de redescoperirea functiilor cognitive si energizante ale culorilor. Acestea încântă chiar si atunci când configurează un tipăt de disperare, căci el ne parvine învăluit parcă în sonoritatea trompetelor lui H. Percell” (Ion Parhon, România liberă, 15 septembrie 2001).
Gheorghe Dobrică se declară, ca de altfel majoritatea colegilor săi de context socio-cultural, cu totul neinteresat de cum se gândeste si de ce se spune astăzi despre artist si creatia lui. Ar putea fi expresia unei fronde sau fata întoarsă a mândriei rănite de indivizii serbezi si imorali de care societatea românească este si plină, si sătulă. Ar mai putea fi sfichiul acelui orgoliu de artist (care seamănă ca două picături de apă cu orgoliul lui Lucifer) cu patimă nemângâiat, mereu flămând, mereu însetat după dulcea tandrete a aplauzelor.
Patimii structurale a lui Gheorghe Dobrică îi corespunde, în planul subiectiv al artei sale, frenezia ideaticii coloristice si liniative. Tonurile hotărâte si strălucitoare se echilibrează prin interventia celor temporizatoare si a insidioaselor premise de griuri colorate – „Gheorghe Dobrică pictează curgeri, cascade, mai blânde sau mai impetuoase, de culoare, concentrând miscarea, raporturile cromatice pe verticală. Materia colorată «cade» cu voluptate pe traseele gravitatiei. Principiul de articulare al picturii este organic, de unde firescul, naturaletea discursului. Dar si lipsa lui de complicatii împinsă până la o cordială monotonie. Starea de spirit trădează o intensă jubilatie, care preia autoritar mai toate functiile picturii, de la semnificatie la probleme de limbaj. Pictura lui Dobrică este o pictură de formulă, nu lipsită de atractivitate” (Cornel Radu Constantinescu, Ziarul financiar, 14 septembrie 2001).
Cum spuneam, conversam uneori cu Gheorghe Dobrică si credeam că îl cunosc. Absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucuresti, promotia 1980, membru titular al Uniunii Artistilor Plastici din România. În fiecare an, începând cu 1978, expozitii personale si de grup în Pitesti si în tară. Rezervat si taciturn. Cu niste ochi de-o catifelare de-a dreptul feminină, de n-ar zvâcni la răstimpuri în ei o aspră intensitate, a bărbatului care devine constient de puterea lui.
•••
Gheorghe Dobrică a acceptat, pentru cititorii revistei noastre, să se întoarcă si asupra cuvintelor. Sunteti invitati să lecturati această filă de jurnal, care sperăm că va învrednici pânzele, formele si culorile cu o altfel de întelegere.

Denisa Popescu


(…) Când am văzut prima dată o natură moartă de Braque, ce cu atâta dragoste a stiut să regăsească unitatea lucrurilor disparate, am înteles că o cheie este identică cu o carte si mi-am zis că, dacă pictorul nu ar avea halucinatii, dacă nu ar inventa forme care să-i justifice existenta, dacă nu ar trăi într-o atmosferă de miraje, dacă nu ar adăuga peisajului privirea lui, care răstoarnă si reface cromaticul, nu ar exista nimic din câte există în pictură.
Ca pictor, îmi doresc să mă păstrez, cu efort dacă este necesar, pe culmile uimirii, dincolo de bine, rău, sperantă, disperare, realitate sau aparentă, să fiu în inima misterului, uitând că totul se scufundă, uitând drama si logica disperării, uitând că mai privesc cerul, pe mine însumi, existenta mea uimitoare, independentă de spaime, uitând că sar fulgerător în nonsensul lucrurilor.
Nu stiu dacă merg înainte sau înapoi pe pământ! Stiu doar că cerul nu ne întristează numai, ne si înnebuneste, ne sfâsie… Dacă oamenii l-ar privi mai des în noaptea cu stele, fără lună, ar muri de disperare si umilintă…
Cândva, gândeam că logica apartine nebunilor, adevărul înteleptilor, iar mirajul ascetilor, care îsi retrag din circulatie capitalul, ca să-l depună spre evaluare în cer, acolo unde comorile sunt în deplină sigurantă si inalterabile. Revin pe pământ si spun că viata asta e vie; uitarea se asază însă mereu peste stratul viu al clipei. Nu mai este nimic si de aceea este totul… a mai trecut o zi, dar va începe alta… ochii privesc simplu, imaginează; dreptunghi rosu înseamnă miscare sau alungirea unui pătrat; cercul înseamnă miscarea unui punct în jurul altui punct. La fel în muzică, legea contrapunctului bachian determină miscarea dinspre un început spre alt început…
În fiecare zi citesc aceeasi carte. Sunt plin de geometrie si sunt mai aproape de infinit ca niciodată. Uneori, gustul cafelei este acelasi, tigara – acelasi filtru, iar lumea bârfeste de cum se trezeste. Totul mi se pare bizar si banal în acelasi timp. Stau linistit în fata pânzei albe si gândesc infinitul si tot ce se poate spune despre o lume minunată „de alb“. Alcătuiesc ritmurile culorii pe paleta albă, mai albă decât pânza, si pornesc mereu mai departe, mereu mai aproape… Aproape sfârsit, aproape început, niciodată ca ziua de azi, căci mai mult decât atât nu-ti poate oferi prezentul, „cub“ tăcut ce se transformă imediat în ziua de mâine. Te întorci în fiecare dimineată la adevărul tău, visezi concret sau – de ce nu? – ca un „măr“ care arde în dimineti de lumină si realizezi că haosul trăieste în noi si că de el trebuie să te feresti. Atunci spun: „Îmi este dor să nu-mi mai fie dor de tine!“
Finit si infinit. Omul sădeste în fiinta sa amarul venin; plânge împreună cu îngerii, căutând albul din fata negrului, străbătând drumul de la finit la infinit… Parcurgem cu sufletul momentele frumosului artistic si aceasta ne emotionează, dar, obositi fiind, nu mai avem forta necesară să devenim mistici si cosmici. Si obositi rămânem, si tristi într-o muzică fără sunete… Si când te gândesti că pictorul, doar el, a putut să vadă culorile… si asta e un pic de finit în infinit.
Libertatea si iubirea. Am fost învătati că până si iubirea trebuie să fie o problemă a mintii. Asta nu! Iubirea apartine inimii, însă omenirea a reusit să o ignore si să se ignore astfel, tocmai pentru că nu este logică, ratională. Or, mintea a fost educată că tot ce este ilogic e gresit. Că numai lucrurile logice sunt corecte. Mintea este bună atunci când este vorba de bani, de ambitii; nu ne e de nici un folos în relatie cu iubirea. Banii, dorinta, ambitia nu fac parte din aceeasi categorie cu iubirea. Iubirea are alte izvoare în fiinta noastră. Ea se găseste într-un spatiu lipsit de orice contradictie si, dincolo de ea, începe tăcerea, încep delirul si absolutul ei. Vorbele devin tăcute, neputincioase, absolutul amuteste. Sfârsitul nu este uneori decât un nou început. Tăcerea nu se opreste la un aspect sau altul. Ea acoperă totul. Este forma superioară a vorbirii. Iubirea dăruieste libertate; asa ajungi, într-o bună zi, la convingerea că si în închisoare poti afla o viată de o bogătie nemăsurată. Un om era întemnitat. Avea mereu crize, iar când era prea surescitat, plângea. Într-o zi a încercat să se sinucidă. Viata lui era tristă. Toate impresiile se reduceau la prietenia cu un păianjen si la un copăcel ce-i crestea sub fereastră. Iată o nouă plastică a libertătii, libertate pe care nu ti-o pot lua nimeni si nimic pe lumea asta.
De ce îmi complic viata? A-ti complica viata (să consumi adică droguri spirituale) nu înseamnă să ti-o distrugi, ci să ti-o recreezi. Am oroare de „întelepti“, am oroare de „eruditi“. Îmi complic viata pentru a o face mai intensă si totul pe cheltuiala mea. Sunt o fiintă complicată, care ia totul în tragic. Pictura pare să fie „scrânteala“ mea. Important pentru pictorul care sunt este să mi se uite numele atunci când mi se priveste opera. Trebuie să ascund însă emotia si, ajuns într-un punct de haos, să încerc să cred în existenta vietii de apoi, pictată din pulberea mea, care te-ar îmbrătisa cu bratele frumoasei Venus din Millo sau, în fine, te-ar auzi cu surzenia lui Beethoven si atunci Trecutul întreg se va preschimba în Prezent…

Gheorghe Dobrică,
noiembrie 2003